Wageningen, 30 mei 2018

Vandaag ging ik de 4e Belmontetocht in Wageningen lopen. De start vond plaats bij
sportpark ‘De Zoom’. Voordat het startsein gegeven werd, werden er eerst drie certificaten uitgereikt. De eerste was voor Bert Faro (144 tochten bij SOP), de tweede was voor Peter Lissenberg (168 tochten bij SOP) en het laatste certificaat was voor Henk ter Velde. Hij heeft wel geteld 192 tochten bij SOP gelopen. Van harte gefeliciteerd met deze prestaties!
De wandeltocht begon en we liepen door de bossen van Oranje Nassau’s Oord. Dit is nu een verpleeghuis voor ouderen en gehandicapte mensen. Het is een huis met een geschiedenis. (zie de link) Oranje-Nassau Oord . Verder op liepen we langs de Oliemolenbeek en een stukje verder kwamen we langs een waterval en een stenen muur. In de stenen muur zaten vormen van een papierband. De muur is een overblijfsel van ‘Van Gelder Papierfabriek. Er stond ook een gedenkteken (zie foto’s). Via Renkum liepen we naar de Rijnvallei/Jufferswaard. Dit is een prachtig natuurgebied. In de vallei kwamen we een heel stel tamme paarden tegen die je gewoon kon aaien. Via het bos liepen we door ‘De Noordberg’ (in de Rijnvallei). We liepen onder de Rijnbrug door en via een smal paadje liepen we weer omhoog. Toen we over de vangrail gestapt waren, konden we de brug naar Heteren over. Hier hadden wij om 12.10 uur bij zalencentrum ‘Bongerd’ onze grote rust.
Na de rust liepen we verder door Heteren en kwamen op de Randwjkse Rijndijk. Op de kruising van de Renkumse Veerweg staat een gedenkteken ter herinnering aan de 2e Wereldoorlog (zie foto’s). We kwamen ook nog langs een oude steenfabriek (die nog in gebruik is) en een   Smalspoor. Museum op het terrein van de steen fabriek Aan het eind van deze weg was een autostop. Er stonden allerlei lekkere dingen op ons te wachten. We gingen met het Renkumse Veer naar de overkant. Helaas mogen er maar 12 mensen tegelijk meevaren. Er gingen 70 wandelaars mee, dus u kunt uitrekenen hoe vaak hij heen en weer moest varen voordat iedereen aan de overkant was (zie foto’s). Dit was een  leuke ervaring. Aan de overkant had ik dus even de tijd om jonge visjes te fotograferen. Er stonden koeien en varkens te genieten van het water. Toen iedereen aan de overkant was, liepen we via de Papiermolenweg langs de papierfabrieken. Hierna gingen we via de uiterwaarden (Benedenwaard) en een paar overstapjes naar de Wageningse berg. Hier hadden we een mooi uitzicht op de Nederrijn.
We gingen verder en bereikten het doel van deze wandeltocht, het Belmonte arboretum. Helaas waren de meeste planten al uitgebloeid. In het verleden heb ik hier al eerder gewandeld en toen stond alles in bloei. Ik heb toen een uitgebreide fotoserie gemaakt. Na het arboretum liepen we door het Lineuspark. Wat is dit een prachttuin! We moesten nog een klein stukje door het bos en daarna bereikten we de finish.
Het was een prachtige wandeling met veel bijzonderheden. Ik wil Casper Seijn en het bestuur van Samen op Pad, weer bedanken. We hebben genoten!
Als u de foto’s bekijkt, krijgt u een goede impressie van de omgeving.
Mocht u/jij een leuke (wandel) ervaring hebben gehad, dan kunt u deze ervaring bij de betreffende dag op de website bij reacties delen.

Gr. Heopa

3 Comments

1. Aalt Koopman 31 mei 2018 at 22:41

Dag Henk,

Mooie foto’s van een zonnige en leuke wandeling (klasse)

Groeten uit Putten

2. heopa 1 juni 2018 at 08:50

Dank je wel Aalt. het was weer een prachtige wandel dag.
    gr. van Henk

3. Ben van Deursen 7 juni 2018 at 15:51

Alweer een mooi verslag en dito foto’s van onze hoffotograaf Héopa. Bedankt Henk voor het delen.
    Een prachtige wsndeltocht door voor mij nog onbekend gebied. Zelf vond ik de overtocht met het pontje bij Renkum het hoogtepunt van deze bijzondere dag. Een heerlijk frisse wind streek ons bij de oversteek op een prettige manier tegen de haren in. Genieten. En dan ook nog eerder op de dag die loslopende paarden. En ze waren ook zo vriendelijk. Ook jij Henk bent op een prachtige manier vereeuwigd met deze edele viervoeters. Het komt je toe.
    In de grote pauze genoten van een kop heerlijke tomatensoep. Schoentjes en sokken uit en zo heerlijk bijgekomen van de warmte. En wie had dat natuurlijk weer in de gaten…?