Berg en Terblijt, 13 augustus 2017

Vandaag moest ik nog eerder opstaan omdat ik mijn spullen voor het wandelen in de auto moest zetten. De school moest namelijk schoongemaakt worden. Om 5.05 uur ging de wekker en ja hoor…..het is nu echt droog buiten! Ook vandaag weer een bijzondere wandeldag i.v.m. de 30e Heuvelland 4 Daagse. Vanuit Berg en Terblijt vertrokken we (Arie liep vandaag samen met mij) voor de laatste wandeldag. Ook al was het nu droog, de sporen van de regen waren nog duidelijk zichtbaar. Op de route moest nog een paar houten vlonders neergelegd worden om over een pad te kunnen lopen, maar dit mocht de pret niet drukken. We wandelden dus gezellig door. Via Eijsden-Mergraten liepen we door heuvels en dalen en langs de mergelheuvels/grotten naar Bemelen en Schaarn. Hier was ook de eerste rust- en controlepost. Bij de rustpost stond een bus. De bus bracht de wandelaars naar de andere kant van Maastricht. Hier ging de wandelroute verder. We gingen de Sint Pietersberg op. Bovenop staat nog een gedeelte van een Fort-Sint-Pieter-Maastricht,.
We hadden een prachtig uitzicht over de stad Maastricht. Ook hier gingen we weer heuvel op en heuvel af. We staken de Jeker over. Dit is een kleine rivier die onder het waterschap valt van Roer en Overmaas. Er is ook een kleine waterval (zie foto’s). Op één van de foto’s kunt meer informatie lezen over deze rivier. We liepen langs de wijngaard Slavante. Dit is de oudste wijngaard van Nederland.
We moesten weer even flink klimmen en werden beloond met een prachtig uitzicht. We lieten ons hier, samen met nog drie bekende wandelaars, even op de foto zetten. Een stukje verderop is de Wijngaartberg oftewel de Duivelsgrot (zie foto). Daarna zagen we een grenspaaltje en waren we in België. We liepen richting het plaatsje Kanne. Hier was weer een rust- en controlepost. Even verderop gingen de 42 km wandelaars over de brug naar Eben-Emael. Wij gingen de route van de 28 km volgen, en gingen nu via een andere route over de Sint Pietersberg. We kwamen langs de afgraving. Er staat hier een mergelfabriek. Ik heb me laten vertellen dat zij geen vergunning meer krijgen voor het verder afgraven van de mergelberg. Het wordt nu een natuurgebied. Midden op de Sint Pietersberg vindt je de Oehoevallei Er is een observatieplatform (De Kiekoet) waar ook een uitkijkpost geplaatst is zodat je de Oehoevallei in kunt kijken (zie foto’s). We liepen weer richting het fort waar de bus klaar stond om ons terug naar Scharn te brengen. In Scharn namen we een pauze bij de rust- en controlepost. Voordat we via de suikerbieten- en maisvelden naar de finish liepen, gingen we eerst nog even de Bemelerberg op. Het weer werd steeds beter en zo konden we nog meer genieten van het uitzicht. Zo kwamen we weer in Berg en Terblijt aan, waar de wandelaars werden opgewacht door de roze meisjes. Iedere wandelaar kreeg een roos aangeboden. Vlak voordat wij Berg en Terblijt inliepen, kwamen we andere bekende wandelaars tegen die ik ook even op de foto zette. Zij maakten ook een foto van ons. We moesten nog een klein stukje lopen en toen kwamen we bij de finish. Ik ging me afmelden en kon de welverdiende medaille en oorkonde in ontvangst nemen.
Het weer heeft niet alle dagen meegezeten, maar ik heb genoten van de 30e Heuvelland 4 Daagse.
Heopa wil iedereen hartelijk bedanken voor deze prachtige dagen met de vele extra’s. Het is teveel om op te noemen. Ook de wil ik de mensen die ons verzorgd hebben in de school hartelijk bedanken voor de goede verzorging.
Als de gezondheid het toelaat zeg ik: Tot volgend jaar!!

Gr. Heopa

Deel 01                                                                 Deel 02                                                                    Deel 03

6 Comments

1. Kimberley 17 augustus 2017 at 11:25

Mooie verslagen en foto’s opa!

2. heopa 17 augustus 2017 at 13:12

Dag Kimberley,
    Dit vind ik nou leuk.
    Dank je wel voor je reactie.
    Gr. Opa en nog een fijne vakantie.

3. Aalt Koopman 17 augustus 2017 at 18:31

Mooie verslagen en foto’s van vierdagen wandelplezier Henk,
    Alleen jammer van de regen en blubber !

4. heopa 17 augustus 2017 at 20:07

hoi Aalt, Dat is nou het Nederlands weer.
    Ik vind het erger voor de mensen die in hun tent(je) zitten, of caravan.
    Wandelen met regen Ja, het zij zo alleen is dit voor mij de 6 keer dat ik de Heuvelland 4 Daagse gelopen heb.
    en voor het eerst 3 dagen regen. Oh ja en een beetje blubber, hier en daar.
    Het is nu eenmaal zo. En toch kijk ik er positief op terug.
    en hoop in alle gezondheid volgend jaar er weer bij te zijn
    Gr Henk

5. Carla Spierings 29 augustus 2017 at 15:57

Beste Heopa,

Ik heb de foto’s van de Heuvellandvierdaagse bekeken. Wat een mooie omgeving. Wel heel jammer dat jullie zoveel regen hebben gehad. Die foto’s van die modderpaden, oei. Ik hoop dat het in 2018 beter is. Dan zou ik deze tocht graag zelf willen lopen.

Groeten,
    Carla Spierings

6. heopa 29 augustus 2017 at 20:17

Hoi Carla. Het is fijn om te lezen dat je naar de foto’s, heb gekeken.
    Maar ook de verslagen heb gelezen top.
    Het was voor mij de 6 X dat ik de Heuvelland vier daagse heb gelopen .
    Maar de eerst keer met 3 dagen regen.
    Natuurlijk is dat heel jammer , en voor al vind ik het heer erg als er door de glij partijen ook nog wandelaars gewond raken.
    Dat wil Niemand!
    Maar ik blijf zeggen het is de moeite waard om daar een 4 daagse te lopen.
    Als je bijvoorbeeld van de voren opgeeft 4 x 28 te willen lopen dan kan je op de zelfde dag,
    bij een splitsing nog beslissen of je meer of minder wil lopen. Dat heb ik zelf ook al een paar keer gedaan.
    En dan bij de laatste dag als je een certificaat heb besteld dan passen ze die ook nog aan.
    Mooier kan het niet.
    Gr. Heopa
    Ps.Ten slotte kan je overal regen krijgen en uit glijden. dus gewoon proberen.