Almere 23, november 2019

Vandaag ging ik weer verder met het Pieterpad. De etappe (van Braamt naar Millingen) die ik vandaag wilde gaan lopen was etappe 3 van deel 2 uit het Pieterpad boekje.
Om 6.01 uur vertrok ik met de trein uit Almere. Het was de bedoeling dat ik om 9.05 uur in Braamt zou aankomen. In Utrecht was er echter oponthoud en daardoor miste ik de aansluiting van Arnhem naar Doetinchem en de bus die 1x per uur van Doetinchem naar Braamt rijdt. Ik nam in Doetinchem dan maar even de tijd voor een kop koffie en een toiletbezoek zodat ik in Braamt direct zou kunnen starten met de wandeling. Achteraf was dit maar goed ook, want toen ik in Braamt aankwam was alles nog dicht. Ik startte dus direct met de wandeling. Al snel zag ik het beeldje van de Notenkraker en hierna liep ik al snel het dorp uit. De route ging naar het Bergherbos. Dit is een prachtig lang uitgestrekt natuurgebied met veel heuvels en dalen. In de verte kwam iemand op een paard aanrijden. Ik liet merken dat ik hier graag een foto van wilde maken en dit was goed. Eenmaal dichterbij liet ik de foto zien en ik vertelde deze dame dat zij de foto van mijn website kon afhalen. Ik mocht toen nog een paar foto’s van dichtbij maken en een foto bij de boomstammen. U begrijpt wel dat ik dit echt heel leuk vond. Tot slot nam de dame ook nog een foto van mij. Ik kwam thuis en om 23.32 uur kreeg ik een melding dat er een berichtje op mijn website stond en toen ik ging kijken, zag ik dat zij een reactie had geplaatst onder mijn verslag van de route van Zelhem naar Braamt (de vorige route van het Pieterpad ). Ik ging verder en kwam een dame en een heer met een hond in een hondenkar tegen. Deze mensen liepen ook het Pieterpad en we maakten even een praatje en ik mocht een foto maken. Hierna ging ik weer verder en liep een berg op. Ik zag een uitkijktoren en ik kon het niet laten om naar boven te gaan en even van het prachtige uitzicht genieten. Het was erg vochtig en dat was wel jammer voor de foto’s. De toren was 26,5 m hoog en met de berg mee was het totaal 108.5 m boven ANP. Toen ik verder ging, zag ik een routewijziging van het Pieterpad.
Ik haalde het echtpaar (Martin en Judith) met de hond weer in. Door de routewijziging liepen we langs een loopgraaf uit de Eerste Wereld Oorlog (zie foto’s). We liepen het bos uit en moesten onder de A3 door. We liepen in Duitsland richting Etten. Ik miste een markering en liep te ver. Na 300 m liep ik terug en kwam weer op de juiste route. Via het bos (de Eltenberg) liep ik weer richting Elten. In het dorp miste ik weer de markeringen. Ik heb gezocht en vroeg mensen ernaar en toen kwamen Martin, Judith met de hond er weer aan. Deze hadden de markeringen ook gemist en samen liepen we verder. Martin zag hoe we naar het pannenkoekenhuis konden lopen en vanaf het pannenkoekenhuis kwamen we weer op de juiste route. Achteraf was het maar een klein stukje om. We bezochten nog even de kerk en liepen verder richting Spijk. Wat hadden Martin en Judith het zwaar met de hondenkar! De weg was zo steil en smal. Het ging berg op en berg af. Na de Eltenberg kwamen we bij het spoor waar we onderdoor gingen. We staken de B8 over en kwamen op de Spykerweg die naar Spijk-Zevenaar loopt. In Spijk is de trap vernieuwd (zie foto). Er staat een bekende naam op. Hmmm….familie van mij?? Ik blijf in mijn schoenen lopen ? en we gingen weer verder en liepen over de dijk en langs de Rijn en de fabrieken en kwamen in  Tolkamer (gemeente Zevenaar). Een stukje verder passeerden we nog een paar oorlogsgraven zie,  Tolkamer-pauke-pauke. We liepen de brug over en kwamen bij een parkeerplaats waar de auto van Martin stond. Hier nam ik dan ook afscheid van Martin. Zijn vrouw was (met de hond) vlak na Spijk gestopt. Zij had veel pijn in de knieën. Ik moest nog een stukje verder en wilde even flink doorlopen omdat de pont om 16.00 uur zou gaan. Toen ik bij de oversteek kwam, bleek dat de pont om 15.44 uur vertrokken was en dat de volgende pas om 17.00 uur zou komen. Dat werd even flink koukleumen! Ik kon nog wel een paar mooie foto’s maken.
Toen ik in Millingen aankwam, moest ik nog een klein stukje lopen en ik kwam om 17.20 uur in het centrum aan en toen zat deze mooie route van het Pieterpad er weer op.
Wat ik heel leuk vind, is dat Martin en Judith ondertussen ook een reactie op mijn website geplaatst hebben. Ook hebben zij een paar mooie foto’s die zij hebben gemaakt op mijn site geplaatst.

Mijn dank gaat uit naar de vrijwilligers en verzorgers van het Pieterpad!

Gr. van Heopa

8 Comments

1. Marleen 25 november 2019 at 14:42

Beste Opa Henk,

met plezier naar uw foto’s gekeken. Nederland heeft zeker hele mooie natuurgebieden. Ik wandel dan niet veel, maar ga regelmatig met mijn paard op pad. Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik nog nooit op de uitkijktoren geweest ben, ook al is die nog geen 10 km van ons verwijderd! Bladerend door de foto’s inspiratie opgedaan en de toren staat nu zeker op mijn TO DO-list.
    Heel erg bedantk voor de mail met de foto’s, het was leuk om u tegen te komen.
    Veel plezier met wandelen en veel mooie tochten toegewenst!

Groeten van Marleen

2. heopa 25 november 2019 at 15:15

Dank voor Uw reactie, en als U de beklimt zo en zo is het mooi als de rijp / sneeuw op de momen zit,
    En in het voorjaar als het goed helder weer is.
    Gr van Henk / Heopa

3. jan van der Horst 25 november 2019 at 16:02

weer een mooie foto serie van een mooie route
    jan van der horst.

4. heopa 25 november 2019 at 17:02

Dank je wel Jan voor je reactie.
    Gr. van Henk

5. frans 26 november 2019 at 18:08

Wij, hardlopers, kwamen net naar beneden van de toren toen jij naar boven ging.
    Je riep ons nog na dat je foto’s ging maken en dat we die op je website HeOpa konden zien.
    Jammer dat het zicht boven slecht was, maar toch een paar leuke foto’s gemaakt evenals van het Bergherbos, ons hardloopterrein op de zaterdag. Nog veel plezier toegewenst met de rest van het Pieterpad. Vooral Limburg zal je bevallen.

6. heopa 26 november 2019 at 19:41

Beste hard lopers, Leuk dat U ook naar mn website heeft gekeken en zelfs gereageerd hebben, top.
    Zo heeft ieder z’n hobby. en zo geniet U allen ook lekker van de natuur.
    Ja inderdaad jammer dat het zicht van uit de uitkijktoren niet zo scherp was.
    Maar ik heb wel genoten van deze prachtige roette.
    Gr. van Heopa uit Almere-stad
    Ps ook in Almerezijn er mooie natuurgebieden waar U een keer kan hard lopen.

7. Martin en Judith 27 november 2019 at 17:03

De foto’s’ zijn erg mooi geworden! En ja ik zou daar graag een paar foto’s van willen hebben ?
    Het was echt een hele mooie tocht! En we hebben genoten van uw gezelschap.

We blijven uw site volgen hoor en wie weet tot een volgende wandeltocht!!

Lieve groeten van Martin en Judith

8. heopa 27 november 2019 at 22:01

Hoi Martin en Judith.
    Dank voor jullie reactie , als je de nummers van de foto’s door geef,
    dan stuur ik die via e-mail toe (zonder watermerk)
    Ik vind het ook heel leuk jullie ont moet te hebben. en Caylo