20 augustus 2019,Oostduinkerke 1e dag

Vanmorgen om 6.30 uur gingen de lichten aan. Vandaag zou de route naar Oostduinkerke gaan.
We werden om 7.00 uur met bussen van de militaire politie naar Oostduinkerke gebracht. We werden ook begeleid door de Militaire politie op de motor. Dit was een heel spektakel, want al het verkeer werd tegengehouden en verkeer dat te langzaam reed, werd aan de kant gezet.
Om 8.30 uur werd er door verschillende personen een toespraak gehouden en daarna gaf de burgermeester het startschot.
We liepen over de boulevard en hier stonden militairen flesje frisdrank uit te delen. Daarna liepen we twee kilometer over het strand en gingen verder door de Kathuizerduinen. Hier moesten we een paar keer flink klimmen. Na dit stuk door de duinen konden we even onze schoenen, waar zand in terecht gekomen was, leeg maken. We liepen verder over het terrein van vakantiedomein ‘De hogeduin’ waar een mooie Fontijn staat. Via een kinderboerderij vervolgden we de route en we kwamen bij de kleine sluis van Nieuwpoort (zie verslagen en foto’s van vorige jaren). Een stukje verder liggen grotere sluizen. We liepen over de grote markt van Nieuwpoort waar één van de reuzen staat. Hierna gingen we weer naar de sluis en liepen het polderlandschap in en liepen langs kanaal Nieuwpoort (Diksmuide). We kwamen langs de steenfabriek. De steenfabriek (die net 10 jaar bestond toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak) kwam in de frontlinie te liggen. Belgische soldaten gebruikten de schoorsteen van de fabriek als uitkijkpost. De fabriek wordt nu, na 100 jaar, gerestaureerd. We liepen naar de volgende rustpost bij Alleatshoeve en hielden hier een grote pauze. Na de pauze liepen we verder op de dijk naar Wulpen. We staken hier het kanaal over.
Het was er gezellig druk en ook de Koninklijke orde van Parelvissers stond er weer om hun garnalensoep/bouillon aan te bieden. Nadat we de soep gegeten hadden, liepen we richting de finish. We kregen onderweg nog een pakje fris aangeboden van militairen en zo kwamen we weer in Oostduinkerke aan. Na 25 km lopen, zat de eerste dag er weer op en konden we met de bus terug naar Diksmuide waar we tussen 17.30 – 19.00 uur van een heerlijke maaltijd konden genieten.