Almere, 10 januari 2018

Vandaag was mijn eerste wandeling in het nieuwe jaar. De Kroondomein met Boomstronk-Kathedraal, groepswandeling begon in Wenum Wiesel. De start was bij Voetbalvereniging WWNA.De wandeling voerde ons door het prachtig gebied van het Kroondomein en langs de bronzen boomstronken die daar in de vorm van een  Kathedraal-van-Reims, staan (vandaar ook de naam van de wandeling). Koningin Beatrix schonk dit kunstwerk Kroondomein-het-loo/koninklijke-houtvesterij .ter gelegenheid van haar 60e verjaardag aan het Kroondomein om de verbondenheid van de Oranjes met dit unieke gebied te onderstrepen.Om 10.00 uur werd het startsein gegeven en gingen we met 112 wandelaars Samen op Pad.Het regende een beetje en het was 6 graden. Na ongeveer 8 km gewandeld te hebben, zag ik in het bos een soort hutje waar ik naar toe liep om een paar foto’s te maken. Toen ik de voorkant bereikte, bleek het een (gerenoveerde) plaggenhut van Koningin Wilhelmina te zijn. Het schijnt dat zij hier gezeten heeft om te schilderen. Verder liet ik me vertellen dat Prinses Juliana hier soms bij was. Ik vond het opmerkelijk dat de plaggenhut er erg sober uitziet. Je verwacht niet dat deze hut door een koningin gebruikt zou worden. Een stukje verder passeerden we dan de Kathedraal die Koningin Beatrix ter ere van haar 60e verjaardag had geschonken (In 1987 zijn in Almere 178 Italiaanse populieren geplaatst en samen vormen zij de plattegrond van De-Groene-Kathedraal.). Nadat we dit bijzondere kunstwerk hadden bekeken was er een wagenstop. Er werd een pakje fris en een snelle Jelle ontbijtkoek uitgedeeld. Toen we verder gingen, zagen we veel omgewaaide bomen. Er lagen grote, dikke bomen tussen. De bomen waren omgewaaid tijdens de zware storm op 3 januari 2018. Ook lagen er bomen die al in stukken gezaagd waren, zodat ze op een vrachtwagen geladen konden worden. Het is een heel mooi bosgebied. Hier en daar moesten we wat klimmen en konden we genieten van het mooie uitzicht. Dit uitzicht is heel mooi als de hei in bloei staat. We bereikten Hoog Soeren en hier hadden we bij Pannenkoekenrestaurant Berg en Dal onze lunchpauze. Na de lunch was het droog geworden en liepen we over de Klinkenberg waar de Kapel van Hoog Soeren al ruim 100 jaar staat. Een stukje verder liepen we langs het beeld met de naam ‘ Paula-in-kamerjas ‘.We gingen weer verder door het bos en soms liepen we een stukje door de modder. Ik heb al eerder geschreven dat de wandelaars die deze tochten lopen dit echt niet erg vinden. Het hoort er nu eenmaal bij. Onderweg werden we nog even getrakteerd op wat lekkers en daarna was het nog een paar kilometer naar de finish.

Mijn eerste wandeltocht in 2018 zat er op. Ondanks het weer hebben we weer mogen genieten van deze mooie wandeling door het Kroondomein.

Ik wil graag de parcoursbouwer en het bestuur van Samen op Pad bedanken voor deze mooie tocht.