Berg en Terblijt, 12 augustus 2018

Vandaag moesten we extra vroeg opstaan. Voordat we aan de wandel gingen moest alles in school opgeruimd zijn. De mensen die met het openbaar reisden, mochten hun spullen in de gang zetten. Voor de mensen die met de auto waren, was het handig om alles al in de auto te zetten.
We hadden om 8.00 uur bij de start afgesproken en vandaag zouden we weer voor de 28 km gaan. Om 7.55 uur begonnen we al aan de laatste dag van deze Heuvelland 4 daagse.
Al snel liepen we langs gastenverblijf Berg en bos waar men via een schoolbord de wandelaars een fijne 4 daagse toewenste. Ook stonden er twee blikken. Eén gevuld met lolly’s en één gevuld met pepermuntjes. Erg leuk! Er liepen een paar dames voorbij met een leuke tekst op hun T-shirt.

We  liepen verder en gingen al snel weer het dal in. Het weer was goed en het was gezellig druk. We kwamen de kraam met appels/bananen weer tegen. Ieder jaar is deze op de laatste dag leuk versierd. We passeerden de A79 en het spoor. Met een grote bocht liepen we naar Raar. Raar was vroeger een lint gemeente, maar nu valt het onder gemeente Meersen. Voordat we het in de gaten hadden, liepen we Meersen al binnen. Dit keer gingen we echte koffie met vers gemaakte appeltaart eten bij Bruncherie Silly Days. Je kunt duidelijk het verschil proeven en het smaakte dan ook prima! Even later stonden we op het plein voor de grote Basiliek. In deze kerk zou in 1222 het sacramentswonder hebben plaatsgevonden. Via bos en akkers ging de route naar Bunde. Dit is één van de vele kleine dorpjes die je in Limburg hebt. In het Bunderbos zat een echtpaar die wij elke dag tegenkwamen. Ze hadden prachtige wandelstokken bij zich en dit keer stelde ik hier een vraag over. Deze meneer bewerkt de stokken zelf en voor ieder dorpje gaat er een spijkertje in en komt de naam van het dorp erbij. Het zijn echt kunstwerken en hij liet dit dan ook met trots zien. Ik mocht er een foto van maken. We gingen verder en wandelden van het ene natuurgebied naar het andere. We bleven maar in de rondte kijken en genieten. We kwamen Geulle binnen waar een controlepost is. Binnen stonden twee dames in Oostenrijkse klederdracht. Tijdens het knippen van het kaartje wilden ze wel even met Heopa op de foto. We namen hier ook maar even pauze. Na de pauze liepen we weer door het Bunderbos. Dit keer kwamen we een stromend beekje tegen. Je zou het zo voorbij lopen, maar als u mij een beetje kent, weet u dat Heopa dat niet doet. Het is een leuk plekje om even foto’s te maken. Er kwamen toen ook meer wandelaars om foto’s te maken. Iemand zei dan ook tegen mij dat men hier zomaar voorbij zou lopen zonder echt te kijken en dat zij door mij hier nu ook oog voor hadden. Verderop zagen we gras/graan en ook dit was te mooi om voorbij te lopen, dus hier toch ook maar even een foto maken. Ook dat kan! Lekker genieten dus! We liepen via een voetgangersviaduct over de A2 en kwamen weer in een prachtig natuurgebied. In de verte zag je de heuvels van Maastricht en de Sint Pietersberg. Wij liepen naar de andere kant (Berg en Terblijt) waar de finish weer zou zijn. We kwamen nog een laatste controlepost tegen en wilde hier even de benen strekken. De voet van één van de dames begon nu toch wel op te spelen en was toe aan een lange rust, dus gingen we toch maar gauw verder het spoor en de A79 over. In dit gebied ligt  het dorpje Rothem ingesloten tussen de A2, het spoor en de A79. Ik maakte nog even een mooi plaatje van een watervalletje. Er lag een boom boven het water en daar kon ik mooi even opstaan om de foto te maken. Even verder zagen we een paard en wagen rijden. Dit is echt superleuk in dit gebied. We hadden nog één klim en natuurlijk weer een daling en toen liepen we Berg en Terblijt binnen. De man van één van de wandelaarsters stond ons op te wachten. Hij had voor ons alle drie een bos zonnebloemen meegenomen. Wat was dit leuk!!

Het was de eerste keer, van de zeven keer dat ik de Heuvelland 4 daagse gelopen had, dat ik zo binnengehaald werd. Top!! Een stukje verder kregen we van Stichting Heuvelland 4 daagse een mooie roos. Zo bereikten we de finish. Nu konden we onze geweldige/fantastische Heuvelland
4 daagse afsluiten met een mooie oorkonde en medaille. We gingen samen nog even wat drinken. Het waren geweldige dagen. We hebben met z’n drieën enorm genoten.
Ook voor mij was dit heel bijzonder. Ik heb totaal geen lichamelijke klachten gehad. Ik kan zeggen dat het na mijn operatie op 20 juni alleen maar beter gaat.
Ik wil de organisatie van de Heuvelland 4 daagse en alle vrijwilligers die deze dagen mogelijk gemaakt hebben, bedanken voor al hun inzet! We kijken al uit naar volgend jaar!
Gr. Heopa en de twee dames (ook zij hebben een geweldige week gehad!)

8 Comments

1. Aalt 15 augustus 2018 at 18:41

Nou Henk mooie foto’s en wandeling en nog een leuk feest met afloop wat wel je nog meer !

2. heopa 16 augustus 2018 at 07:48

Dank je wel Aalt voor je reactie.
    Het waren super dagen!
    Gr.Henk
    Volgende week naar De IJzer, in België

3. Gea 17 augustus 2018 at 13:57

Hoi Henk, ik herken een aantal foto’s toen we bij jullie in de buurt liepen. Het was een prachtige tocht met heel mooi weer. De foto liggend in het gras is mooi geworden…. Groeten van Klaas en Gen en Flipje……

4. heopa 17 augustus 2018 at 15:12

Dag Gea,
    Leuk dat je naar mijn website heb gekeken.
    Ik hoop dat je de foto’s leuk vind.
    Ik wil ze ook (gratis wel naar jullie via e-mail toe sturen.
    Blijf lekker wandelen ook in de toe komst en geniet er van.
    ik ga maandag 20 augustus 2018 de 4 daagse van de IJzer lopen.
    Gr Van Heopa /Henk Ook aan Klaas en Flipje….

5. Corrie Hemelop 19 augustus 2018 at 18:58

Hoi Henk, vandaag de tijd genomen om je leuke verslagen te lezen en de mooie foto’s te bekijken. Zo geniet ik nog een keer van de prachtige 4 daagse. De foto die je van Karen en mij hebt genomen in Gulpen bij de rust is erg leuk. Jammer dat je van je broer en jezelf geen foto hebt genomen. Super leuk dat hij je kwam opzoeken. Je hebt maar weer een top prestatie geleverd, ook nog 1 dag 42 km te lopen. Fijn hoor dat het allemaal zo goed gaat met je.
    Groetjes Corrie.

6. heopa 19 augustus 2018 at 19:21

Dag Corrie. wat leuk dat je ook een reactie heeft geplaatst.
    Dank je wel. Ja we hebben daar egt genoten.
    Maar jullie ook en nog wel 4 x 42 Km kook erg knap. ( een top prestatie)

Ik ga Maandag 20 -08-2018 naar België voor 4 x 32 Km van De IJzer. gr van Henk

Ps. dat er geen foto van mijn broer en mij is gemaakt baal ik ook wel een beetje van.
    ik kan het niet meer terug draaien.

7. Marrie 3 september 2018 at 14:51

Jullie hebben wel lekker door de bossen gewandeld.
    groetjes Marrie

8. heopa 6 september 2018 at 20:05

Dag Marrie. ja over Bergen en door Dalen, en dan weer naar boven!
    Zo is het al jaren zo! Zo wel met de prachtige Heuvelland 4 Daagse als mijn gezondheid.
    Want mijn gezondheid is sinds de operatie op 20 juni 2018 allen maar de berg opwaarts gegaan!
    En vandaag op donderdag 6 september 2018 heeft mijn Huisarts,
    Besloten dat ik nog maar 4 soorten medicijnen hoeft te slikken.
    En officieel 5 van de lijst afgehaald zijn!